پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119094
سلسه گزارش‌هاي راه دانا از ورود زودهنگام گروه‌هاي مختلف به انتخابات مجلس(1)
حضور 5 جريان سياسي قطعي شد/ لشکرکشي در فاصله 17 ماه تا انتخابات
تاریخ انتشار : 1393/07/09 12:22:41
نمایش : 1668
تاکنون پنج گروه سياسي به طور علني نسبت به حضور خود در انتخابات سخن گفته اند. بنابراين به نظر مي رسد با نزديک شدن به انتخابات آتي مجلس کم کم طيف هاي مختلف سياسي براي شرکت در اين انتخابات به گروه هاي خود سامان مي دهند.
  به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، 17 ماه ديگر تا زمان برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي زمان باقي مانده و اين در شرايطي است که جريان هاي مختلف از همين حالا وارد گود انتخابات شده اند. در اين بين گرچه به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي زمان زيادي باقي مانده اما از هم اکنون طيف‌هاي سياسي مختلف آمادگي خود را براي حضور در انتخابات اعلام کرده‌اند، بر همين اساس شبکه اطلاع رساني راه دانا در نظر دارد سلسله گزارش‌هايي را از نحوه ورود و فعاليت جريان‌هاي مختلف براي انتخابات آينده در اختيار مخاطبان قرار دهد.

 

در اين باره تاکنون پنج گروه سياسي به طور علني نسبت به حضور خود در انتخابات سخن گفته اند. بنابراين با توجه به اينکه مرزهاي سياسي بين جناح ها هم در ميان اصولگرايان و هم در ميان اصلاح طلبان در جريان انتخابات رياست جمهوري مخدوش شد و به هم ريخت، گمانه زني در مورد آرايش سياسي در آينده کشور کمي دشوار بود اما به نظر مي رسد با نزديک شدن به انتخابات آتي مجلس کم کم طيف هاي مختلف سياسي براي شرکت در اين انتخابات به گروه هاي خود سامان مي دهند.

 

طيف اول- اصلاح طلبان- جزو اولين جرياناتي بودند که کار براي انتخابات مجلس را با مديريت محمد رضا عارف آغاز کردند و از همان روزهاي بعد از انتخابات جلسات خود را نيز تشکيل دادند. اما ديري نپاييد که اختلافاتي در بين تئوريسين هاي اين جريان به راه افتاد و اعضاي اين جريان را به چند دسته تقسيم کرد. دسته اول همان حلقه ياران محمد رضا عارف بودند که به دليل بي توجهي دولت به خدمت عارف،‌ موضع انتقادي نسبت به حسن روحاني گرفتند. اما گروهي ديگر بر اين باورند که رمز پيروزي در انتخابات سال آينده مجلس استفاده از ترفند انتخابات سال گذشته رياست جمهوري است. اين عده معتقدند مي توان با بهره گيري از جايگاه و محبوبيت افرادي چون هاشمي رفسنجاني و ناطق نوري بار ديگر برنده انتخابات شد. از همين رو تمام سعي خود را به کار گرفتند تا ناطق نوري را براي کانديداتوري در انتخابات مجلس راضي کنند. اين در حالي بود که تا اين لحظه ليبرال ها بارها و بارها از ناطق نوري پاسخ منفي شنيدند و همين امر موجب سردرگمي اين عده نيز شده است. اما گروه سوم افرادي هستند که همچنان معتقدند بايد تصميم گيري در خصوص فعاليت هاي اصلاح طلبان را بر عهده سيد محمد خاتمي گذاشت. در کنار اين تفکرات ايجاد شده در بين اصلاح طلبان، گرايش هاي مختلفي نيز در اين جريان شکل گرفت. جبهه فراگير، فعاليت هاي موسوي لاري، حزب ندا و راه اندازي تشکل جوانان خط امام  از جمله اين تشکيلات است. هر کدام از اين جريان هاي اصلاح طلب اين روزها جلسات و فعاليت هاي خود را در گوشه اي از کشور آغاز کرده اند و همين مسئله سبب شده تا نگراني هايي در بين تئوريسين هاي جريان اصلاحات مبني بر عدم وحدت اصلاح طلبان ايجاد شود.از همين رو به نظر مي رسد در صورتي که اصلاح طلبان انشقاق ايجاد شده در جريان خود را مديريت نکنند، با شکستي تلخ در انتخابات سال آينده مجلس مواجه خواهند شد. شکستي که ممکن است پاياني باشد بر فعاليت هاي جريان اصلاحات.  

 

طيف دوم – اصولگرايان- بيش از يکسال پيش وقتي انتخابات رياست جمهوري به پايان رسيد، اصولگرايان وارد يک شوک جدي شدند و گويا هنوز هم از اين شوک بيرون نيامده اند. اين در حالي است که از همان روزهاي بعد از انتخابات تفکري در اردوگاه رقيب تحت عنوان فتح سنگر به سنگر شکل گرفت. اين تفکر اينگونه به ليبرال ها القا مي کرد که بعد از کسب موفقيت در انتخابات رياست جمهوري،‌ در انتخابات آتي مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي نيز اتحاد خود را حفظ کرده و بتوانند بار ديگر بر رقيب خود فائق آيند، اما همانگونه که گفته شد، اين جريان نيز با اختلافات عديده اي روبرو شد. حالا اما شايد اين روزهاي تاريخي ديگر براي اصولگرايان تا انتخابات سال آينده مجلس پيش نيايد اما اعضاي اين جريان نه تنها از اين فرصت به دست آمده بهره نمي برند، بلکه همچنان در پي تکرار اشتباهات گذشته خود به سر برده و بي توجه به اختلافات به وجود آمده در بين اصلاح طلبان، همچنان به صورت جزيره اي به کار خود ادامه مي دهند. بنابراين اگر اصولگرايان نمي خواهند اکثريت مجلس را از دست بدهند بايد هر چه سريعتر برنامه هاي خود را براي حضور متحد در انتخابات مجلس آماده کنند. اما اگر بنا باشد اصولگرايان همين شيوه گوشه نشيني و سکوت را ادامه دهند،‌ بايد منتظر شکستي ديگر در انتخابات مجلس باشند.

 

طيف سوم- جريان احمدي نژاد- روند گوشه نشيني و دوري از فضاي پرهياهوي سياست از سوي رئيس جمهور سابق کشورمان همچنان ادامه دارد و در نگاه اول رفتار و تحرکات وي اينگونه القا مي کند که گويا تصميم گرفته فعلا براي مدتي طولاني از دنياي سياست فاصله بگيرد. اين در حالي است که حلقه هاي اطراف رئيس جمهور سابق در حال تدارک برنامه هاي خود براي ورود به انتخابات سال آينده مجلس هستند. اين مسئله را هم از برگزاري جلسات جزيره اي و چندپاره ياران احمدي نژاد مي توان به راحتي متوجه شد.  البته به نظر مي رسد رئيس جمهور سابق کشورمان فعاليت هاي خود را اين روزها به صورت چراغ خاموش انجام مي دهد. ماجراي ليست 150 نفره براي انتخابات مجلس و فعاليت در ساير استان ها و شهرستان هاي کشور نيز بر اين مسئله صحه مي گذارد. از سوي ديگر اما ياران احمدي نژاد هر کدام در گوشه اي در حال برگزاري برنامه هاي انتخاباتي خود هستند. آغاز برنامه هاي سياسي به صورت انفرادي از سوي ياران احمدي نژاد و برگزاري جلسات منسجم در فاصله يک سال و نيم مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي نشان مي دهد که اهالي دولت هاي نهم و دهم برنامه خود را براي حضور در انتخابات سال آينده مجلس بسته اند و در اين راه نيز منتظر احمدي نژاد نخواهند ماند. از همين رو به نظر مي رسد که يکي از طيف هاي فعال در انتخابات سال آينده مجلس معطوف به ياران سابق احمدي نژاد است؛ حال يا با احمدي نژاد و يا بي احمدي نژاد.

 

طيف چهارم- هاشمي رفسنجاني- اين روزها از اردوگاه هاشمي رفسنجاني خبر مي رسد که وي براي انتخابات سال آينده مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري ليستي ارائه نخواهد داد. هاشمي طي هفته هاي اخير در پاسخ به سوالي درباره ليست انتخاباتي خود براي انتخابات آينده مجلس خبرگان رهبري و مجلس و اينکه در اين انتخابات ليست خواهد داد يا خير، تاکيد کرد: "ديگر از ما گذشته است که ليست انتخاباتي بدهيم." اين مسئله حتي البته از سوي مشاور پارلماني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز مورد تاکيد قرار گرفت. اين در شرايطي است که سابقه حضور هاشمي در 12 دوره انتخابات گذشته در تاريخ جمهوري اسلامي و فعاليت چشمگير و تاثير گذار در ساير انتخابات، نشان مي دهد که چندان نمي توان بر اين مسئله مطرح شده از سوي وي تکيه کرد. چراکه روزهاي پاياني سال 92 بود که خبر رسيد فرزند هاشمي رفسنجاني نيز از جمله افرادي است که قصد ورود به انتخابات مجلس را دارد.  در اين خصوص شنيده شد در روزهاي مياني اسفند ماه سال گذشته فائزه هاشمي در جمع اصلاح طلبان دماوند در جلسه اي اظهار داشته که "ما بايد در انتخابات آينده طوري عمل کنيم که 55 الي 60 درصد مجلس را در اختيار بگيريم. وي در ادامه عنوان کرده که بايد جلوي ديکتاتوري احتمالي ناشي از  اکثريت 80 درصد مجلس را بگيريم." از طرفي ديگر نيز همين چند وقت پيش خبر رسيد که هاشمي رفسنجاني براي انتخابات مجلس خبرگان در حال تدارک ليست مجتهدان مصلح و مبتکر بود. حالا با اين تفاسير نه تنها نمي توان باور کرد که هاشمي در انتخابات ليست ارائه نمي دهد، بلکه احتمال حضور شخص وي نيز وجود دارد.

 

طيف پنجم- دولت- برخي از اعضاي جريان اصلاحات که در داخل و خارج دولت نيز فعال هستند به همراه گروهي از کارگزاراني ها، در پي پيشبرد هدف خود مبني بر بازگشت ليبرال ها به دامان دولت و اتحاد آنها با دولت روحاني براي انتخابات مجلس، از هم اکنون متحد شده و فعاليت هاي خود را نيز در اين زمينه آغاز نموده اند. در اين بين البته اين احتمال نيز وجود دارد که رئيس دولت در اين ماجرا هيچ دخالتي نداشته باشد و حتي در جريان بسياري از امور پشت پرده قرار نگيرد، چراکه حسن روحاني و اعضاي دولت اين روزها بيش از آنکه به فکر کسب موفقيت در انتخابات مجلس باشند بدنبال بهبود شرايط اقتصادي و کسب موفقيت در مذاکرات با 5+1 مي باشند. دولتي ها البته تا به امروز فعاليت چنداني در زمينه انتخابات مجلس انجام نداده اند، اما با توجه بعد از استيضاح وزير علوم خبر رسيد که تماس هايي از داخل دولت با برخي نمايندگان معتدل مجلس صورت گرفته و از آنها دعوت شده تا در ليست انتخاباتي دولت قرار گيرند. از همين رو به نظر مي رسد دولتي ها نيز همچون جريان احمدي نژاد فعلا فعاليت هاي خود را به صورت چراغ خاموش براي انتخابات مجلس انجام مي دهند و در ماه هاي باقي مانده تا اين انتخابات، بي شک خبرهاي بيشتري از فعاليت دولتي ها خواهيم شنيد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html